Plaatjes laden...
Columns

Jaarmarkt

Door: Roberto Pennino

Wanneer de heren voetballers genieten van hun welverdiende vakantie, draait de commerciële molen alweer een tijdje op volle toeren. Aangezien de verkoop van voetbalshirts anno 2015 wereldwijd een miljoenenbusiness is geworden, moet er ieder jaar weer iets nieuws worden verzonnen. Dat is enerzijds jammer omdat een mooi shirt, zoals bijvoorbeeld het blauwe uitshirt van Juventus van vorig seizoen, al na één jaar wordt afgedankt, maar anderzijds kan het ook creativiteit in de hand werken. En dan bedoel ik niet de financiële maar de ontwerptechnische creativiteit. Grootste doelwit in dit kader vormen meestal de uitshirts, waarbij in de praktijk veel vrijheid bestaat om eens lekker gek te doen. De coördinaten en kleurencombinaties van thuisshirts staan immers min of meer vast, zeker bij traditierijke clubs. Ajax met in plaats van een verticale ineens een horizontale rode baan zal niet snel worden geaccepteerd, hoewel Barcelona dit seizoen bewijst dat je best weg kunt komen met een dergelijke kwartdraai.

Ook de uitshirts leveren inmiddels aardig wat geld op. Zozeer zelfs dat veel clubs (lees: hun kledingsponsors) inmiddels bijna standaard een derde shirt aanbieden. Onder de noemer van bijvoorbeeld ‘Champions League-shirt’ worden ook alternatief goede zaken gedaan. Vooral de laatste jaren komt het echter nogal eens voor dat de gemaakte kledingkeuzes niet bij iedereen goed vallen. Ajax-fans die de roze accenten op het uitshirt van 2013-2014 niet goed konden pruimen, staan nog vers in het geheugen. Ook het nieuwe blauw-oranje uitshirt van Feyenoord kan zeker niet iedereen bekoren.

Maar het kan altijd erger. Wie kijkt naar de nieuwe shirts van Juventus zou kunnen concluderen dat de denktank van Adidas, dat het stokje deze zomer van Nike heeft overgenomen, zich op het eerste gezicht niet laat zien als een fervent voorstander van de esthetiek. Over smaak valt niet te twisten, maar waar het thuisshirt van Juventus dezer dagen zeker niet het mooiste van de afgelopen tien jaar kan worden genoemd, komt de titel ‘meest afzichtelijke en inspiratieloze shirt’ toch wel met vlag en wimpel toe aan het roze uitshirt van de club. Hoewel de Italiaanse landskampioen een historie heeft die roze gekleurd is (het allereerste shirt was roze) zorgt de keuze voor rode accenten bij menigeen voor gefronste wenkbrauwen. En voor pijn aan de ogen. Ieder kind weet dat de combinatie van roze met rood niet bepaald fraai is, zou je denken. Maar blijkbaar maakt dit niet uit. Als er maar voldoende exemplaren worden verkocht, dan kraait er uiteindelijk geen blinde haan naar.

En de echte, fanatieke supporters willen jaar-in-jaar-uit gekleed blijven gaan in de meest actuele shirts, zo blijkt uit marktonderzoek. Ondanks initieel gemor worden ook de meest lelijke, ongepaste shirts op termijn toch in groten getale verkocht. Kassa dus. In het geval van Juventus heb ik overigens toch nog een aanrader. Als je up-to-date wilt blijven maar niet voor gek wilt lopen, kijk dan eens goed in de catalogus van de club. Het derde shirt is zwart en heeft gouden accenten. Het geeft meer rust en straalt klasse uit. En dit betekent eigenlijk maar één ding: de marketingmachine is iedereen te slim af, want er is voor elk wat wils. Het ultieme bewijs dat markten niet bestaan, maar worden gecreëerd.

Half 3 uitverkocht
De 18 nummers van Half 3 zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar.